להתחברות

זכויות הילד בגיל הרך

פסח ותכניו | עמוד דיון

In order to view the discussion -please log in.

תוכן עניינים

סיכום ועיבוי העמדות העיקריות
לקריאה
הדיון המוקדם בכיתה
לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
ארבילי נטלי
22.03.2018 14:49

סעיף 3 – למה אסור לאכול חמץ בפסח:

חשוב לציין שבתור התחלה לא הייתי מנסחת זאת כאיסור אלא כמנהג, ומסבירה שיש אנשים שנוהגים לאכול מצות בפסח ולא לחם ויש מי שאוכלים הכל.

המנהג של אכילת מצות בפסח בפסח (ולא חמץ) הוא כדי לזכור שבני ישראל מיהרו לצאת ממצרים ולא היה להם זמן לחכות עד שהקמח יתפח.

user profile image
ארבילי נטלי
22.03.2018 14:45

סעיף 2 – מה הרעיון המרכזי של פסח: אנחנו, בהסכמה מוחלטת, חושבות שהרעיון המרכזי של חג הפסח הוא שאסור להשלים עם עבדות וצריך להיאבק למען החופש. אנחנו מאמינות שזהו מסר חשוב לכל אדם באשר הוא! זה חוצה מגדרים, אוכלוסיות וגימלאים.

user profile image
כובני שני
19.03.2018 15:34

סעיף 4- מה חשוב לעשות בפסח:

מבחינתינו עשייה של חג פסח אלו המנהגים של החג, כל משפחה בוחרת לעצמה את הדרך שלה לחגוג את החג כראות עינייה. זה לא המקום שלנו להיכנס לזה. בגן היינו מתמקדות בלספר את סיפור החג בצורה החוויתית ופחות מהנרטיב הדתי יותר את העובדה שזהו חג חקלאי.

user profile image
גמליאל יובל
15.03.2018 19:37
ניסוח ההיגדים בשאלון מאוד חד ונוקב. ישנם היגדים שאנחנו מסכימות איתם חלקית, אך לא מסכימות עם הניסוח כמו "המצרים העבידו את עם ישראל בפרך". יש לספר סיפור זה אך בצורה שונה, וכמו כן אפשר להשמיט את החלק בו "המצרים העבידו", ולספר שעם ישראל עבד מאוד קשה במצרים. גם במשפט "אסור להשלים עם עבדות וצריך להיאבק למען החופש" יש להתייחס לרעיון העומד מאחורי המשפט אך לא צריך להגיד אותו במילים מדויקות אלה.

ישנם שני משפטים ששתיים מחברות הקבוצה בעמדת נגד לגביהם ואחת בעדם. "המצרים השליכו את כל הבנים היהודים ליאור", המשפט הנ"ל מתאר מקרה מאוד קשה שנעשה על בנים זכרים בעם ישראל, דבר זה יכול לפגוע בילדים קטנים, ולהכניס להם מחשבות וטראומות הקשורות אליהם. הם יכולים לחשוב שדבר כזה יכול לקות גם להם, בשל העובדה שהרמה הקוגניטיבית שלהם אינה מפותחת מספיק. בנוסף, המשפט "ה' הנחית על המצרים 10 מכות קשות וכואבות והרג את בניהם הבכורים עד שהם נאלצו לשחרר את היהודים", הוא משפט שמתאר את אותה בעיה כמו המשפט הקודם. ילדים בגיל הרך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט, לא תמיד מסוגלים להבין את טווח הזמן, ואת העובדה שדבר כזה לא יקרה להם, וקרה רק בעבר המאוד מאוד רחוק.

המשפטים שלא הסכמנו איתם, ולא חשבנו שיש ללמדם בגן הילדים הם: "אלוהים הכריח את המצרים לשחרר את עם ישראל", "בכל דור ודור הגויים רוצים לפגוע ביהודים ואלוהים מגן עלינו", "אלוהים חזק יותר מכל האלים ותמיד יציל את עם ישראל", "מי שפוגע בעם ישראל – ייענש קשות" כל ההיגדים הנ"ל מתבססים על כוחו של אלוהים ואנחנו חושבות שלא צריך להכניס את זה ללימוד הילדים בגן.

אנחנו לא חושבות שיש ללמד את הילדים שאוכלים מצות בחג הפסח "כי מצות היה אוכל העבדים של ישראל במצרים", מכיוון שיש דרך יפה יותר ונחמדה יותר לספר לילדים בגיל הרך את הסיבה לכך שאוכלים מצות.

את המשפטים "לאכול מצות במשך שבעה ימים", "לדאוג שלא יהיה חמץ בבית כל שבעת הימים", "למכור את החמץ שיש בבית ללא יהודי", "לא לאכול בבית שבו לא מקפידים על ביעור חמץ", ו"לחפש עם נר בערב פסח פירורי לחם בכל הבית", אנחנו חושבות שלא צריך ללמד בגן הילדים הממלכתי. אלה הם הלכות שלא בכל בית יהודי עושים, ולכן כל אחד יחווה את החג בביתו לפי משפחתו.

user profile image
אלכסנדרה אוחנה
15.03.2018 15:38
"המצרים העבידו את עם ישראל בפרך" – כולנו בעד לספר זאת אבל לא במילים האלו, מדובר בגיל הרך שבו נשתמש במילים רכות יותר על מנת למנוע טראומות.

"המצרים השליכו את כל הבנים היהודים ליאור" – יובל ועדי לא מסכימות באופן חד וחלק. אני חושבת שלא תזיק הרחבה להקדמה של סיפור הפסח ולמה עזבנו את מצרים. לדעתי זאת סיבה מספיק טובה לעזוב ונמצאת עדיין בגבולות של מה שלדעתי מתאים בגן.

"משה דרש מפרעה לשחרר את עם ישראל." – אין משהו מסובך בסיפור הנ"ל.

"ה' הנחית על המצרים 10 מכות קשות וכואבות והרג את בניהם הבכורים עד שהם נאלצו לשחרר את היהודים" – יובל ועדי לא מסכימה עם לספר זאת לגיל הרך על המכות הקשות. מדובר בגילים מאוד קטנים שבו יהיה להם קשה להבין במיוחד אם זה חינוך מיוחד. בעיניי 10 מכות מוזכרות בשירים וברחובות לכן לא ארצה להתעלם מן הנושא ולדבר עם הילדים בגן.

"פסח הוא חג חקלאי המציין את בוא האביב (והוא גם קרוי חג האביב{" – מוסכם על ידי הרוב.

" אסור להשלים עם עבדות וצריך להיאבק למען החופש" – בעד להסביר אך בשפה פשוטה ביותר כיוון שמדובר בגיל הרך תוך כדי דוגמאות מהחיים, מהגן, מהיום-יום.

"כדי לזכור שבני ישראל היו צריכים למהר לצאת ולכן אפו את הלחם בכל כך מהר שהבצק לא הספיק להחמיץ ( לתפוח)" – בעד. יש אפשרות להסביר מושגים. נושא ממש נחמד.

"לספר את סיפור יציאת מצרים לדור הצעיר." – לספר ברמה מותאמת גיל.

"לקרוא את כל ההגדה" – מסכימות לקרוא את ההגדה אך לא כולה ובתשלומים.

 

user profile image
זיבלי עדי
15.03.2018 15:36

נלמד את הילדים בגן תכנים לפי המסורת התואמים את האני מאמין שלנו ולא נתייעץ עם ההורים על כל תוכן שאנו מלמדות את הילדים אלא אם כן ההורה ישכנע אותנו אחרת

user profile image
רותם מטלון
15.03.2018 15:36
סעיף 1- מה קרה בפסח: (שני, נטלי ורותם)

בחג הפסח אנחנו היינו רוצות לשים דגש על כך שזהו חג האביב והחירות אך עם זאת היינו רוצות לדבר על המסורת של החג באופן כללי מבלי להיכנס לפרטים הקטנים.

היינו רוצות להתאים את התכנים לאוכלסייה וגיל הילדים איתם נעבוד.

לדוגמא בגן של ילדי הקהילה הזרה לא היינו מעבירות סדר פסח ולא מעמיקות בסיפור של יציאת מצרים וחג הפסח ובנרטיב הדתי היהודי אלא מנסות להעביר את הסיפור באופן הנכון והנוגע לאותה קהילה.

user profile image
אלכסנדרה אוחנה
15.03.2018 11:42
מה קרה בפסח:
פסח הוא חג חקלאי המציין את בוא האביב (והוא גם קרוי חג האביב).

 

למה אסור לאכול חמץ:
כדי לזכור שבני ישראל היו צריכים למהר לצאת
ולכן אפו את הלחם בכל כך מהר שהבצק לא הספיק להחמיץ ( לתפוח).

 

מה חשוב לעשות בחג פסח:

  • לאכול מצות במשך שבעה ימים.
  • לספר את סיפור יציאת מצרים לדור הצעיר.
  • לקרא את כל ההגדה.
  • לדאוג שלא יהיה חמץ בבית כל שבעת הימים.
  • למכור את החמץ שיש בבית ללא יהודי.
  • לא לאכול בבית שבו לא מקפידים על ביעור חמץ.

מקורות קשורים

חברי בית המדרש