רגישות 5 | עמוד דיון
תקציר
רגישות 5
קבוצה 5
1
2
3
סיכום ביניים
עד כמה ראוי ליצור גן סטרילי עבור ילדים-ות עם רגישות למזונות?
דורון סיני
ליר ראובן
ניצן שיטאי
הדיון המורחב
דיון במקורות
דורון סיני וליר ראובן:
מקור זה גורם לי להבין למה לאסור הכנסת המזון האלרגני לגן.
מסכן חיים ולכן אי אפשר שיהיה כי קשה לשמור על סביבה נקייה אם אין איסור על הכנסת המוצרים. לכן, אין מקום לטעויות – יש תחליפים להכל והרבה פעמים גם בריאים יותר. תורם לכולם לאלרגיים וללא – אפשר לקבל את השונה ולהתחשב ולעזור לו.
במקור ניתן למצוא גם סיבה להכנסת מזון לגן או ללא להכניס ילדים אלרגיים לגן – חשש של הצוות מאחריות ולכן לא מקבלים ילדים עם אלרגיות או שניתן לבודד אותם בגן.
דורון סיני וליר ראובן:
המקור מקנה לנו טיעון ללא להכניס אוכל שילדים רגישים ממנו לגן כי צריך לעלות את המודעות לזה, ולא לאפשר להכניס דברים כדי שלא יקרה מצב שהילדים פוגעים בילד הרגיש בכוונת תחילה. צריך ללמד את הילדים לקבלת השונה וזו הדרך, לעזור לו.
המקור גם מקנה לנו טיעון להכללת האוכל בגן כי המזון שהילד רגיש אליו יכול להיות בכל מקום לכן צריך להתמודד עם זה ולעלות את המודעות לזה – ללמד את הילדים לעזור ולא להכחיד את זה, אלא איך מתמודדים עם זה שכל אחד הוא שונה. ככה נעלה את המודעות לאלרגיות עם מזון.
דורון סיני וליר ראובן:
המקור מעיד על גננת שרוצה להכליל את המזון בגן ללא הפרדה כי חוששת מאחריות יתר על הצוות שיצטרכו לבדוק כל מוצר ולא מסכימה לא להכניס לגן. לטענתה זה מעמיס על צוות הגן, ודורש אחריות גדולה.
מצד שני נרצה להראות גם את הצד הנגדי שדווקא מקנה לנו חשיבה שכן לא צריך להכניס כי הכנסה דורשת אחריות כבדה יותר ומעמסה.
דורון סיני וליר ראובן:
מקור זה נותן לנו להבין למה לא להכניס אוכל לגן. הכנסת אוכל גורם להרגשה של תחושת שוני ושאינם שווים. אנו רוצים ללמד ערך שכל ילד הוא ילד ולכן לא לאכול לילד ילד אלרגני משהו שאסור לו. היום יש תחליפים לכל דבר, וגם אם אין תחליף אפשר ללמד את הילדים שבגן אין ובבית יש כי מתחשבים. איפוק, סבלנות, הכלה, קבלת השונה – ערכים שמעבירים לילדים בכך שנסביר איך ההתנהגות שלהם יכולה לעזור ולהציל חבר. חשוב לזכור שאף הורה לא בוחר שהילד שלו יהיה אלרגי/רגיש, ואף ילד לא בוחר להיות שונה, בעל מוגבלות או להפריע לחבריו. הורים צריכים להיות סובלניים ולקבל את המגבלות באהבה ולתת לכל הילדים במסגרות אפשרות שווה, עם מעט חשיבה ומאמץ ואף ילד לא יגדל בצורה מביכה.
במקור הביאו לנו גם דוגמה שיכולה להיות להכללת מזונות אלו בגן:
ניתן שהילד ישב לבד לאכול מחשש לביטחונו.
מקור זה מסביר למה עלי כן להכליל מזון שהוא אפילו אלרגני
אז על אחת וכמה מזונות שהילד רגיש אליהם.
מכיוון שצריך לאפשר לו להשתלב בכל פעילות שקשורה למשרד החינוך,
תוך התייחסות לכך שאין אפשרות להרחיק ממנו את כל האלרגנים.
עלינו פשוט לפעול בהתאם להנחיות שהן רשת בטחון
ומונעות את החשיפה של הילד למוצרים (יצירת סביבה בטוחה לילד)
וטיפול במקרה של חשיפה (לימוד צוות הגן למקרים כאלה). כך אפשר להתגבר על הבעיה.
דורון סיני וליר ראובן:
המקור מקנה לנו סיבה למה לא לכלול מזונות שילדים רגישים אליהם בגן – ניתן לחגוג גם ללא המוצרים האלרגנים, להכין עוגה מתאימה, להפוך את הסביבה למתאימה ובכך לחסוך להורים את הלחץ והפחד על ילדם הרגיש. וגם כי הוא צריך להשתתף כמו שאר הילדים.
מצד שני המקור גם מראה את הצד השני, אם לא נכלול את המזונות אז זה יהיה הכבדה על ההורים של הילדים האחרים (להכין עוגה מתאימה).
תגובות אחרונות
ניתן לחגוג גם ללא המוצרים האלרגנים, להכין עוגה מתאימה,
להפוך את הסביבה למתאימה ובכך לחסוך להורים את הלחץ והפחד על ילדם הרגיש.
וגם כי הוא צריך להשתתף כמו שאר הילדים.
מצד שני המקור גם מראה את הצד השני,
אם לא נכלול את המזונות אז זה יהיה הכבדה על ההורים של הילדים האחרים (להכין עוגה מתאימה).
אז על אחת וכמה מזונות שהילד רגיש אליהם.
מכיוון שצריך לאפשר לו להשתלב בכל פעילות שקשורה למשרד החינוך,
תוך התייחסות לכך שאין אפשרות להרחיק ממנו את כל האלרגנים.
עלינו פשוט לפעול בהתאם להנחיות שהן רשת בטחון
ומונעות את החשיפה של הילד למוצרים (יצירת סביבה בטוחה לילד)
וטיפול במקרה של חשיפה (לימוד צוות הגן למקרים כאלה). כך אפשר להתגבר על הבעיה.
הכנסת אוכל גורם להרגשה של תחושת שוני ושאינם שווים.
אנו רוצים ללמד ערך שכל ילד הוא ילד ולכן לא לאכול לילד ילד אלרגני משהו שאסור לו.
היום יש תחליפים לכל דבר, וגם אם אין תחליף אפשר ללמד את הילדים
שבגן אין ובבית יש כי מתחשבים. איפוק, סבלנות, הכלה, קבלת השונה –
ערכים שמעבירים לילדים בכך שנסביר איך ההתנהגות שלהם
יכולה לעזור ולהציל חבר.
חשוב לזכור שאף הורה לא בוחר שהילד שלו יהיה אלרגי/רגיש,
ואף ילד לא בוחר להיות שונה, בעל מוגבלות או להפריע לחבריו.
הורים צריכים להיות סובלניים ולקבל את המגבלות באהבה
ולתת לכל הילדים במסגרות אפשרות שווה, עם מעט חשיבה ומאמץ ואף ילד לא יגדל בצורה מביכה.
במקור הביאו לנו גם דוגמה שיכולה להיות להכללת מזונות אלו בגן:
ניתן שהילד ישב לבד לאכול מחשש לביטחונו.
כי חוששת מאחריות יתר על הצוות שיצטרכו לבדוק כל מוצר
ולא מסכימה לא להכניס לגן.
לטענתה זה מעמיס על צוות הגן, ודורש אחריות גדולה.
מצד שני נרצה להראות גם את הצד הנגדי שדווקא מקנה לנו חשיבה
שכן לא צריך להכניס כי הכנסה דורשת אחריות כבדה יותר ומעמסה.
כי צריך לעלות את המודעות לזה,
ולא לאפשר להכניס דברים כדי שלא יקרה מצב שהילדים פוגעים בילד הרגיש בכוונת תחילה.
צריך ללמד את הילדים לקבלת השונה וזו הדרך, לעזור לו.
המקור גם מקנה לנו טיעון להכללת האוכל בגן כי המזון שהילד רגיש אליו
יכול להיות בכל מקום לכן צריך להתמודד עם זה ולעלות את המודעות לזה –
ללמד את הילדים לעזור ולא להכחיד את זה, אלא איך מתמודדים עם זה
שכל אחד הוא שונה. ככה נעלה את המודעות לאלרגיות עם מזון.
מסכן חיים ולכן אי אפשר שיהיה כי קשה לשמור על סביבה נקייה
אם אין איסור על הכנסת המוצרים. לכן, אין מקום לטעויות –
יש תחליפים להכל והרבה פעמים גם בריאים יותר.
תורם לכולם לאלרגיים וללא – אפשר לקבל את השונה ולהתחשב ולעזור לו.
במקור ניתן למצוא גם סיבה להכנסת מזון לגן או ללא להכניס ילדים אלרגיים לגן –
חשש של הצוות מאחריות ולכן לא מקבלים ילדים עם אלרגיות או שניתן לבודד אותם בגן.
מקורות קשורים
אלרגיה לבוטנים וגלוטן
מתוך פייסבוק אימהות
עצומה נגד "פיטר ראביט"
אלרגיה למזון היא לא נשק
אלרגיות למזון
מתוך חוזר מנכ"ל משרד החינוך
חברי בית המדרש
ליר ראובן